Petits (de 4 a 6 anys)

Qualsevol nen en un ambient musical i amb la confiança dels pares, pot apendre a tocar un instrument de la mateix manera que va apendre a parlar. Aquest aprenetatge s’ha de presentar d’una forma atractiva i com un entreteniment. L’ estimulació per part dels pares pot transformar el treball en plaer i en passió per la música.

Els nens de 4 a 6 anys poden venir a l’escola a apendre a escoltar música, conèixer els instruments, cantar cançons i ballar.

Si es vol, també es pot començar a tocar un instrument. És mitja hora en la que disfruten de l’exploració de l’intrument a partir de la  improvització i jocs musicals. L’aprenentatge es basa en la seva imaginació i espontaneïtat.

També poden començar a llegir partitures i participar a l’orquestra, perque els nens aprengin a conèixer els instruments que els envolten i coordinar-se amb la resta del grup, aprenent a respectar els temps de cadascú.

Instruments

Cada instrument exigeix una edat mínima per començar. Depenent de:

• Factors físics: mida de la mà, capacitat i desenvolupament pulmonar, llargada dels braços…  Són trets físics que poden afectar l’elecció d’un instrument. Tot i això, no hi ha cap raó que justifiqui forçar la tria d’un instrument vers un altre i condicionar l’aprenetatge. Serà més importat les ganes i la força de voluntat així com l’ajuda de pares i professors.
  • Factors de maduresa: cada nen és diferent i tu pots veure quan el teu fill està preparat per començar a fer música. Observa si pot mantener-se quiet i concentrat una estona, si li agrada escoltar música de qualsevol estil o si ha demanat tocar un instrument.
  • De vegades els pares li volen imposar un instrument al nen, però és el nen qui ha triar, perque li ha d’agradar l’instrument que ha de estudiar i tocar. Encara que a aquesta edat el ventall d’instruments a escollir és més reduït, és la millor edat per començar a tocar un instrument; ja que els nens aprenen d’una manera molt ràpida.

PIANO

És un bon instrument per començar. No cal afinar cada nota ja que les tecles ens donen el so afinat. Els nens veuen tot el teclat, l’espai que ocupa, com van de les més greus a les més agudes, és fàcil d’entendre i de seguida sona bé.

VIOLÍ

Només recomanem començar a aquesta edat als alumnes que tinguin molt clar que aquest és el seu instrument. S’ha de tenir bona oïda per afinar cada nota, no hi ha referències per saber on toca-les. També s’ha de poder mantenir l’instrument en la seva postura durant una bona estona. Es comença amb un violí petit adaptat a la mida del seu braç.

GUITARRA

Agrada molt als nens perque a diferència del violí, tenen els trasts per trobar les notes. Existeixen diferents mides de guitarra que s’adapten a les diferents edats.

FLAUTA DOLÇA

És un instrument idòni per començar en cas que es vulgui optar més endavant per a instruments de vent. Es treballa la respiració i la posició corporal és similar amb saxòfons i clarinets. També és ideal per progressar fàcilment en l’ assignatura de música de la escola convencional».

UKELELE

És més petit que la guitarra i només té 4 cordes. Molt més còmode d’agafar perque és més petit. Molts nens d’aquesta edat queden encandilats amb el seu so.

Tancar